بازاریابی محتوا چیست

استراتژی های بازاریابی محتوایی,انواع محتوا,بازاریابی محتوا

بازاریابی محتوایی یکی از شاخه های دیجیتال مارکتینگ است که امروزه افراد زیادی برای رونق کسب و کار خود و یا کسب درآمد از آن استفاده می کنند. با بازاریابی محتوایی به راحتی می توان رتبه سایت در موتور جستجو گوگل را تغییر داد و با افزایش ترافیک سایت میزان فروش محصولات را چندین برابر نمود. به همین دلیل طرفداران بسیاری دارد. با ما همراه باشید تا با بازاریابی محتوا بیشتر آشنا شوید.

تعریف بازار یابی محتوا

شاید این سوال در ذهن شما شکل گیرد که اصلا بازاریابی محتوا چیست که می تواند در این حد در کسب و کارها تحویل ایجاد نماید. در پاسخ به این سوال باید گفت که بازاریابی محتوا از جمله روش های برندینگ ، بازاریابی و جذب مخاطب است که از طریق تولید و نشر محتوا انجام می شود. در این روش بازاریابی با تولید محتوایی که صورت می گیرد مشتریان قابل توجهی جذب خواهند شد. البته روش بازاریابی محتوا نیاز به پروسه ای طولانی مدت دارد و کسب و کارها باید از استراتژی های بازاریابی استفاده نمایند تا بتوانند شاهد تغییرات مثبت آن باشند. کیفیت محتوا نیز بر روی نتیجه نهایی بسیار تاثیر گذار می باشد و دارای انواع مختلفی است.

انواع محتوا

انواع محتوا که در بازاریابی محتوا مورد استفاده قرار می گیرد به طور کلی به سه دسته محتوا متنی، محتوا تصویری و محتوا ویدئویی تقسیم بندی می شود که در زیر به آن ها اشاره می کنیم.

  • محتوا متنی

منظور از محتوا متنی محتوایی است که به صورت نوشتاری می باشد، که این روش از رایج ترین و قدیمی ترین روش های بازاریابی محتوا محسوب می شود. این روش تاثیر بسزایی در افزایش جذب مخاطب از طریق سئو و موتورهای جستجو دارد.

  • محتوا تصویری

در این روش به منظور تولید محتوا از تصاویر استفاده می کنند و به این ترتیب مفهوم مورد نظر را به مخاطبان می رسانند. در گذشته نیز تولید محتوا تصویری کاربرد فراوانی داشت اما با گسترش اینترنت و روی کار آمدن انواع شبکه های اجتماعی استفاده از آن به شدت افزایش یافت و نظر کاربران بسیاری را به خود جلب نمود. به همین دلیل کسب و کارهای فراوانی از آن استفاده می کنند.

  • محتوا ویدئویی

محتوا ویدئویی شامل انواع فیلم، کلیپ و سریال می باشد و از جدید ترین و مدرن ترین روش های بازاریابی محتوا محسوب می شود. البته تولید محتوا ویدئویی با هزینه سنگینی همراه است، به همین دلیل بهتر است که کسب و کارها ابتدا از سایر روش های بازاریابی محتوایی استفاده نمایند و بعد به سراغ این روش بروند.

بازاریابی محتوا دارای چه مراحلی است؟

بازاریابی محتوای دیجیتال دارای مراحل مختلفی است که باید به صورت مرتب طی شوند که در زیر به آن ها اشاره می کنیم.

استراتژی های بازاریابی محتوایی,انواع محتوا,بازاریابی محتوا,

  • برنامه ریزی

ابتدا باید بررسی نمود که کسب و کار شما به چه محتوایی نیاز دارد و برای مخاطبان شما چه محتواهایی می تواند جذاب و مفید باشد. سپس به کمک جدید ترین ایده ها یک محتوا خاص و منحصر به فرد خلق نمود.

  • تولید محتوا

با مشخص شدن موضوعات محتوا باید فرآیند تولید محتوا که مقداری زمان بر است را آغاز نمایید. این کار به مهارت و دقت بالایی نیاز دارد تا بتوانید یک محتوا با کیفیت تولید نمایید که موجب بهتر دیده شدن کسب و کار شما شود.

  • بهینه سازی

با انتشار محتوا تولیدی خود در انواع شبکه های اجتماعی باید رفتار مخاطبان را بررسی کنید تا متوجه شوید که نسبت به محتوا منتشر شده شما چه عکس العملی داشته اند  و بر اساس آن برنامه های خود را برای مخاطبان هدف تان بهینه سازی کنید. البته می توانید به منظور تولید یک محتوا با کیفیت تر از آنالیز محتوایی نیز استفاده نمایید.

  • انتشار و پخش محتوا

محتوا تولید شده را باید در انواع شبکه های اجتماعی و وب سایت های معتبر و پر بازدید منتشر نمود تا  به هدف بازاریابی محتوایی خود دست یابید و بتوانید بازخوردهای مثبت دریافت کنید.

بازاریابی محتوایی دیجیتال چه اهدافی دارد؟

بازاریابی محتوا می تواند تحولات اساسی در کسب و کارها ایجاد نماید. در واقع بازاریابی محتوایی اهداف خاصی را دنبال می کنند که از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره نمود.

  • افزایش آگاهی از برند
  • افزایش آگاهی در خصوص محصولات و خدمات
  • به وجود آوردن وفاداری در مخاطبان
  • افزایش میزان موقعیت های فروش بالقوه
  • مخاطبان مشتاق
  • افزایش فروش
  • بهبود سئو

برای بازاریابی محتوا چه ابزار و تکنولوژی هایی مورد نیاز است؟

فرآیند بازاریابی محتوا را با استفاده از ابزارها و تکنولوژی ها می توان با سرعت بیشتری انجام داد و از جمله ابزارهایی که برای این منظور از آن ها استفاده می شود می توان به موارد زیر اشاره نمود.

  • سیستم مدیریت محتوا CMS
  • ابزار آنالیز و تجزیه و تحلیل مانند گوگل آنالیتیکس
  • نرم افزار مدیریت پروژه
  • نرم افزارهای طراحی

بازاریابی محتوا چیست,بازاریابی محتوای دیجیتال,استراتژی های بازاریابی محتوایی,

سخن پایانی

کسب و کارها با استفاده از استراتژی های بازاریابی محتوایی به راحتی می توانند به رقابت با سایر کسب و کارها بپردازند و به یک برند معروف تبدیل شوند. علاوه بر این شاهد یک فروش رویایی و پر سود باشند.