استراتژی های عالی برای حفظ مشتری

راهکار حفظ مشتری,روش های حفظ مشتری,مزایای حفظ مشتری

وفادار سازی مشتری باعث افزایش فروش می شود و مهم‌ ترین هدف هر کسب ‌و کاری در دنیای رقابتی امروز، جذب مشتریان بیشتر و در نتیجه افزایش فروش است. علاوه بر شناسایی تعداد مشتریان وفادار، حفظ و نگهداری مشتری می تواند منعکس کننده یا پیش بینی کننده میزان رضایت مشتری، رفتار تکرار خرید مشتریان، تعامل با مشتری و آگاهی از یک برند باشد. در ادامه این مطلب همراه ما باشید تا شما را با چند استراتژی عالی برای حفظ مشتری آشنا کنیم.

جدول زمانی داشته باشید

شما با تهیه جدولی برای ارتباط با مشتریان می توانید آن ها را حفظ کنید. در این جدول می توانید کارهایی مانند نوشتن پیشنهادات تازه، مناسبت های مهم، پیغام های سپاسگزاری پیگیری های پس از خرید مشتریان  و کارهای دیگر را وارد کنید. شما با نوشتن مرتب و منظم روند پیش از فروش، بعد از فروش، خود فروش می توانید ارتباطات را حفظ کنید. این کار باعث می شود مشتریان حس اعتماد و ارزشمند بودن بیشتری داشته باشند و موجب وفادار سازی مشتری شود.

راهکار حفظ مشتری,روش های حفظ مشتری,مزایای حفظ مشتری,

غافلگیر کردن مشتریان را فراموش نکنید!

سعی کنید بدون اطلاع مشتریان‌ تان به آن ها پیشنهادهای ارزشمند ارائه کنید. دقیقا هنگامی که انتظار ندارند به آن ها هدایای رایگان کوچک یا تخفیف بدهید. لزومی ندارد این پیشنهادها هزینه‌ بر باشند. حتی یک یادداشت قدردانی که به ‌طور دستی نوشته شده، به مشتری این احساس را می ‌دهد که برای شما ارزش دارد.

به وعده های خود پایبند باشید

هرگز به مشتریان وعده‌ های غیرواقعی ندهید. مشتریان تجربیات بد و وعده‌ های محقق نشده را فراموش نمی ‌کنند. اگر به آن ها قول داده ‌اید که محصول سفارشی ‌شان پس از چند ساعت به دست‌ شان خواهد رسید، حتما در همان زمان یا کمی زودتر این کار را انجام دهید. اگر نتوانستید، ابتدا عذرخواهی کنید و سپس درصدد جبران بر آیید.

جلوگیری کردن از ریزش مشتری

یک مورد از راهکار حفظ مشتری، جلوگیری کردن از ریزش آن ها می باشد. هر کسب و کار بر اساس علت های مختلف ممکن است ریزش مشتری داشته باشد. مثلاً خیلی از فروشند ه ها پس از فروش مشتری را رها می کنند و رابطه خود را حفظ نمی کنند. برخی دیگر بیشتر نظر دارند هزینه های خود را صرف جذب مشتری جدید کنند. بهترین و کم هزینه ترین کار حفظ مشتریان فعلی است شما باید مشتریان غیر فعال خود را پیدا کنید و آن ها را به مشتریان فعال تبدیل کنید. همچنین باید از فعالیت ها یا رفتارهایی که باعث ریزش مشتری می شود اجتناب کنید در این صورت است که می توانید علاوه بر ثبات در کسب و کار خود حتی کسب و کار خود را گسترش دهید.

ایجاد بخش مراقبت از مشتری

بیشتر کسب‌ و کارهای موفق، در شرکت یا سازمان‌ شان بخش مراقبت از مشتری دارند. کارکنان این بخش باید آموزش ‌دیده و انعطاف ‌پذیر باشند و به گرمی با مشتری ارتباط برقرار کنند.

ایجاد کردن حس اعتماد در بین مشتریان

یکی دیگر از راهکار حفظ مشتری، ایجاد اعتماد می باشد. اغلب کسب‌ و کارهای موفق بر پایه‌ صداقت و اعتماد بنا شده‌ اند. اگر مشتری نتواند به کسب‌ و کار شما اعتماد کند، به‌ سوی رقیب‌ تان جذب خواهد شد. برای ایجاد اعتماد باید روابط محکم ‌تری با مشتریان ایجاد کنید. مشتریان ‌تان را در جریان روند کارتان قرار دهید. آن ها با این کار حس می ‌کنند جزئی از کسب ‌و کارتان هستند و بنابراین بدون هیچ چشم ‌داشتی طرفدار برند تان خواهند بود.

استفاده از نظرسنجی

نظرسنجی ها ابزار قدرتمندی برای ایجاد ارتباط با مشتری هستند. مشتریان از پاسخ دادن به نظرسنجی ‌ها لذت می ‌برند، زیرا با این کار می ‌توانند نظرات و احساسات خود را نسبت به برند تان ابراز کنند. بازخورد های مشتریان به شما کمک می ‌کند به نقاط ضعف و قدرت کسب‌ و کارتان پی ببرید. رفع نقاط ضعف و بهبود نقاط قوت کسب‌ و کارتان به حفظ مشتری کمک می‌ کند.

بررسی شکایت مشتریان

بررسی شکایت، یک راهکار حفظ مشتری می باشد، سعی کنید مشتریانی را که انتقاد می ‌کنند از دست ندهید. این انتقادها نشان می‌ دهند چه اشکالاتی در محصولات یا خدمات شما وجود دارد، چه مواردی را باید بهبود ببخشید و کدام موارد را باید حذف کنید.

آموزش دادن مشتریان با استفاده از ایمیل آموزشی

با ارسال خبرنامه ‌های الکترونیکی و ایمیل‌ های آموزشی به مشتریان ‌تان نشان دهید که چگونه از محصولات شما استفاده کنند. مزایای محصول و پشت صحنه‌ تولید را در قالب ویدئو یا تصاویر به آن ها نشان دهید. از تجربیات شخصی آن ها در پیش فروش، فروش و خدمات پس از فروش استفاده کنید. با این کار، آن ها همواره از تغییرات کسب‌ و کار شما مطلع خواهند بود.

وفادار سازی مشتری,راهکار حفظ مشتری,روش های حفظ مشتری,

مزایای حفظ مشتری

  • می تواند رفتار تکرار خرید و توسعه محصول را هدایت کند.
  • معیار کمی برای سنجش وفاداری مشتری ارائه می دهد که می تواند برای مقایسه میزان وفاداری و یا ارتباطات مورد استفاده قرار گیرد.
  • به طور تقریبی مشتریان وفادار حدود ۱۰ برابر بیشتر از اولین خریدشان برای سازمان ارزش دارند.
  • افزایش نرخ حفظ مشتری منجر به افزایش درآمد کسب و کار می شود.
  • افت در حفظ مشتری می تواند به شناسایی نقاط ضعف در استراتژی کسب و کار کمک کند.

با در نظر گرفتن توضیحات داده شده و تمام موارد و راهکار حفظ مشتری که ذکر کردیم، می توانید در کسب و کارتان موفق تر شوید. حفظ مشتری یعنی یک شرکت تا چه اندازه توجه مشتریان خود را در یک دوره زمانی خاص حفظ می کند.