همه چیز درباره هک رشد در بازاریابی

هک رشد چیست؟,هک رشد در بازاریابی

هک رشد در بازاریابی مطرح شده است، اگر چه این موضوع سال ها می شود که در دنیای کارآفرینی مورد استفاده قرار می گیرد، اما هنوز هم نتوانسته اند در بسیاری از موارد از آن به درستی استفاده نمایند.

هک رشد استراتژی های مختلفی را دارا است و هر کسی بتواند این استراتژی ها را تدوین نمانید اصطلاحا هکر رشد نامیده می شود، اما باید بدانید هکر رشد با بازاریابی تفاوت زیادی دارد هدف از هکر رشد، رشد می باشد، یعنی می توان گفت برخلاف بازاریابی معمولی این نوع از بازاریابی اهداف بیشتری را دنبال می کنند.

در این جا این سوال پیش می آید که هک رشد چیست؟ مقصود از هک رشد چه می باشد؟ هک رشد به مراحلی گفته می شود که برای پیاده سازی و آزمایش استراتژی های بازاریابی مورد استفاده قرار می گیرد تا بتوان بر اساس آن بر رشد سریع و توسعه کسب و کار دقت داشت.

به طور کلی می توان گفت با استفاده از هک رشد می توان با کم ترین هزینه به نتایج مناسبی دست پیدا کرد. شرکت های زیادی هستند که با استفاده از استراتژی های مناسب هک رشد جایگاه منحصر به فردی را ازان خود کرده اند.

به عنوان مثال استراتژی هاتیمیل با اضافه کردن یک خط از ایمیل های ارسال شده از طرف کاربران تعداد کاربران را در عرض 18 ماه به حدود 123 میلیون نفر می رساند.

شاید تصور کنید که هک رشد تنها برای استارتاپ ها مناسب می باشد، اما باید بگوییم هر نوع کسب و کاری می تواند از هک رشد در بازاریابی بهره ببرد و با کمک این نوع از استراتژی ها هزینه های خود را بسیار کمتر نماند و به پیشرفت چشمگیری برسد.

شاخص های مهم قیف هک رشد

همان طور که در مطالب بالاتر گفته شد هکرهای رشد به دنبال تدوین اجرای استراتژی هایی هستند که بتوانند با استفاده از آن رشد کسب و کاری را به وجود آورند. بخش مهم هر کدام از استراتژی ها بازاریابی پیدا کردن روشی برای سنجیدن میزان موفقیت آن می باشد.

هک رشد چیست؟,هک رشد در بازاریابی,هک رشد چیست؟,

هکرهای رشد پارامترهایی را در یک مسیر مشخص به عنوان شاخص های موفق در نظر گرفته اند که آن ها را قیف رشد نامیده اند. مراحل پنج گانه مورد نظر هکرهای رشد شامل:

  • جذب مشتری های جدید
  • فعال سازی یعنی متقاعد کردن مشتریان برای بهره بردن از محصولات
  • حفظ مشتریان و از دست ندادن هیچ یک از آن ها
  • افزایش درآمد و بالا بردن سود
  • ترغیب مشتریان برای ارجاع دادن محصولات به دیگران
  • پیش نیازهای مورد نیاز هک رشد

قبل از اینکه به اجرای استراتژی های هکر رشد بپردازید باید پایه های موفقیت خود را تثبیت نمایید. سوال های مختلفی برای موفق شدن در این امر وجود دارد که باید بتوانید جواب آن ها را بیابید.

مشتریان شما چه کسانی هستند و هدف آن ها چیست؟ قبل از هر چیزی باید به محصولاتی که به بازار عرضه می کنید توجه داشته باشید. یعنی محصولات قابل ارائه شما باید بتواند جواب گوی نیاز مشتریان باشند، به همین علت باید اطلاعات درستی را از مشتریان خود در اختیار داشته باشید. به عنوان مثال جنس، سن، تحصیلات و … از اطلاعاتی هستند که به شما کمک می نمایند تا مشتریان هدف خود را بشناسید.

مراحل مشتری شدن کاربران چه سبکی دارد؟ منظور از این سوال مراحلی است که مشتریان به مشتری شما تبدیل می شوند که از مرحله آگهی به تبدیل خواهد رسید، یعنی بعد از اینکه اطلاعات کاملی از نیازهای مشتری به دست آورید  به این نتیجه می رسید که محصولات یا خدمات مناسبی را ارائه می دهید.

نقش وب سایت در تبدیل کاربران به مشتری؟ یکی از فاکتورهای مهمی که در هک رشد بازاریابی از اهمیت زیادی برخوردار است طراحی سایت مناسب با نیازهای مخاطبان است. یعنی شما باید به کاربران در پیدا کردن اطلاعات مورد نیاز خود کمک نمایید تا بتوانند در مسیر همواری با شما ارتباط برقرار کنند.

هک رشد در بازاریابی,هک رشد چیست؟,هک رشد در بازاریابی,

استراتژی هک رشد

بعد از اینکه اطمینان پیدا کردید که هر کدام از سوال های موجود را به خوبی می توانید جواب دهید مرحله بعد یعنی تدوین و اجرای استراتژی را می توانید انجام دهید. به طور معمول هدف هک رشد در بازاریابی افزایش سریع مشتریان و گسترش جامعه کاربران می باشد که در سه دسته قرار دارند، بازاریابی محتوایی،  تبلیغات و بازاریابی محصول.

برای بهره بردن از روش های مختلف بازاریابی محتوایی می توانید گزینه های مقرون به صرفه تری را با استفاده از تکنیک های که وجود دارد برای افزایش آگاهی مردم انتخاب نمایید.

روش های مختلفی برای بازاریابی محتوا وجود دارد که شامل: وبلاگ نویسی به عنوان پست مهمان، خلق محتوا در شبکه های اجتماعی، برگزار کردن مسابقه و اهدای جوایز، قرار دادن کتاب های الکترونیکی و … می شود.

بازاریابی محصول از تاکتیک های مختلفی بهره می برد  تا بتواند محصولات را جذاب تر نشان دهد.

روش های مناسب برای هک رشد در بازاریابی عبارت اند از: استفاده از گیمیفیکیشن، یعنی فعال سازی مشتریان با هدف ارائه پاداش های مختلف، خوشایند کردن کاربران، قرار دادن روش هایی برای ارجاع دادن محصولات به دیگران که هم برای مشتری سودمند می باشد هم برای ارجاع دهندگان.

روش سوم که هک رشد از آن بهره می برد تبلیغات در شبکه های اجتماعی می باشد که تبلیغات کلیکی است. اگر بتوان از این گونه تبلیغات به درستی استفاده کرد می توان خیلی سریع کسب و کار خود را توسعه داد. با توجه به تعریف هایی که از هک رشد شد تمامی استراتژی های موجود به این چند مورد خلاصه نمی شود.