تمام آنچه که باید در رابطه با بازاریابی ویروسی بدانید

انواع بازاریابی ویروسی,بازاریابی ویروسی,بازاریابی ویروسی چیست؟

بازاریابی ویروسی چیست؟

بازاریابی ویروسی یک نوع بازاریابی است که می تواند، منفعت های فروش یک محصول یا برند را از طریق پیامی مانند یک ویروس، گسترش دهد. این کار باعث می شود به سرعت از فردی به فرد دیگر منتقل شود. برای مثال: فقط با درست کردن یک ویدیو یا تولید یک محتوا و قرار دادن آن در اینترنت، که برای مخاطبان تان جذاب باشد اولین گام را برای انجام دادن این کار برداشته اید. در ادامه مطلب آنچه را که باید درباره این بازاریابی بدانید، در اختیارتان قرار داده ایم. با ما همراه باشید.

انواع بازاریابی ویروسی,بازاریابی ویروسی,بازاریابی ویروسی چیست؟,

انواع بازاریابی ویروسی

بازاریابی ویروسی حیله ای

یکی از روش های بازاریابی ویروسی، روش حیله ای می باشد. در این روش برخی افراد به دلیل تشویق شدن از جانب دیگران، سعی دارند محصولات خود را بفروشند. افرادی که محصولات را بفروش می رسانند، سعی دارند که خریدار را متقاعد کنند تا محصول را از آن ها خریداری کنند.

زیرا احتمال دارد در صورت فروختن آن محصول پاداشی دریافت کند. شاید آن  محصول از کیفیت خاصی برخوردار نباشد بخاطر همین با دادن پاداش به شخصی که قرار است آن را بفروشد، از آن می خواهند با استفاده از حیله در زمان سریع تری آن را به فروش برسانند.

بازاریابی ویروسی ارزشی

در این گزینه افراد با تجربه، تجربیات خود را با سایر افراد در میان می گذارد. برای مثال: شخصی محصولی را خریداری کرده و از آن رضایت دارد و او هم این محصول را به سایر افراد معرفی می کند. در این روش خدمات باید از استاندارد های لازم برخوردار باشند.

بازاریابی ویروسی مارپیچی

اغلب اوقات هر فردی دوست دارد، تجربه های شاد یا جالب خودش را با دیگران در میان بگذارد. اما تجربه های هر شخصی شاید فقط به درد خودش بخورد و دیگران با آن موافق نباشند. مانند:  برخی کالاها، شاید فردی از محصولی رضایت کامل داشته باشد ولی شخصی دیگر نسبت به همان محصول احساس نا رضایتی کند و باب میل او نباشد. به این روش بازاریابی ویروسی مارپیچی می گویند.

بازاریابی ویروسی ناخوشایند

فردی محصولی را خریداری می کند، پس از استفاده از آن متوجه بی کیفیتی و نداشتن استاندارد آن می شود. با تجربه منفی که از آن محصول به دست آورده به دیگران هشدار می دهد که از آن محصول استفاده نکنند. مسلما کسی که محصولات بی کیفیت تولید می کند و مطابق با همه سلیقه ها نیست، موجب ایجاد این ویروس می شود.  تمام شرکت ها باید از تجربه های مثبت دیگران به درستی استفاده کنند تا بهترین محصول را تولید کنند.

بازاریابی ویروسی حیاتی

در این نوع بازاریابی ویروسی، فرد احساس می کند که آن محصولی را که استفاده کرده ارزشمند بوده و از آن تجربه های بسیاری به دست آورده. این شخص با ایجاد تغییر در دیدگاه خود، این محصول را به دیگران پیشنهاد می دهد.

روش های بازاریابی ویروسی,انواع بازاریابی ویروسی,بازاریابی ویروسی,

برخی مشکلات بازاریابی ویروسی

نداشتن کنترل اطلاعات

این شرکت ها کنترلی بر روی نام و نشان تجاری خودشان ندارد. از مخاطبان خود اطلاعات کافی ندارند و نمی دانند در آینده چه کسی قصد برقرار کردن ارتباط با آنها را دارد. در نتیجه، بسیاری از پیامها ممکن است توسط افرادی غیر از مخاطبان در نظر گرفته به پایان برسد. همچنین در برخی موارد ممکن است افراد پیام را اشتباه ارسال کنند یا چیزی به آن اضافه کنند که این موجب دید متفاوت افراد خریدار، از نام و نشان شرکت های تجاری شود که مورد پسند نمی باشد.

رشد کردن بدون نمودار

این مورد این مورد از نمونه روش های بازاریابی ویروسی بوده، که می تواند به مسیر های رشد غیر قابل پیش بینی منجر شود. به درستی مشخص نمی باشد که آیا شرکت ها خواستار این رشد بوده اند یا خیر. این رشد باعث تغییرات ناگهانی و غیر قابل پیش بینی شده که خیلی ها هنوز دلیل آن را نمی دانند.

اغلب شرکت ها این قابلیت را ندارند که اگر فردی پست های الکترونیک را دریافت کند یا هر کاری انجام دهد را پیگیری کنند. در بسیاری از موارد مشخص کردن این موضوع، که چه افرادی خدمات شرکت را انتخاب کرده اند، از طریق تکنیک های این بازاریابی امکان‌ پذیر نمی باشد.

بازاریابی ویروسی چیست؟,روش های بازاریابی ویروسی,انواع بازاریابی ویروسی,

بازاریابی ویروسی از طریق تهدید روابط شخصی

اگر بازاریاب در این نوع بازاریابی ضعیف عمل کند، موجب می شود که موقعیتش خدشه دار شود. برای مثال: دریافت کردن یک پست الکترونیک تجاری توسط یک دوست به طور ناگهانی و ناخواسته، می ‌تواند روابط فرد را با شخصی که این نامه را برایش ارسال کرده است، ضعیف کند و این موضوع ممکن است باعث از دست دادن دوست و عصبانیت از بازاریاب شود که این پیام ناخواسته را برای فرد ارسال کرده است.

در بازاریابی ویروسی حتما به این نکات توجه کنید و آنها را در نظر داشته باشید:

  1. محتوای مناسبی را برای رسانه ها تولید کنید.
  2. موفقیت ها را در نظر بگیرید.
  3. محتوای ایجاد کرده باید بی نقص و جذاب باشد.
  4. سعی کنید در هر شرایطی آمادگی کنترل کردن خود را داشته باشید.
  5. بر روی خواسته ها و نظرهای مخاطبان تمرکز داشته باشید.

فراموش نکنید که بیشتر این شرکت ها با شکست مواجه می شوند و این روش بازاریابی خیلی مناسب نمی باشد.