تاثیر SSL بر سئو و دلایل استفاده از HTTPS

تاثیر HTTPS بر سئو,تاثیر SSL بر سئو,تغییر آدرس HTTP به HTTPS

طبیعتا هر کسی در مرور روزانه خود در اینترنت زمانی که به آدرس وب سایت نگاهی بیاندازد به دو مورد HTTP و HTTPS بر خواهد خورد. تا کنون به این فکر کرده اید که تفاوت این دو در چیست؟ و اینکه تفاوت آن ها تا چه میزان تاثیر گذار است؟ امروز ما میخواهیم به تفاوت این دو، تاثیر SSL بر سئو و همینطور تاثیر HTTPS بر سئو بپردازیم. در ادامه مطلب همراه ما باشید تا نگاهی بیاندازیم به پشت پرده پروتکل های امنیتی که بر سئو تاثیر بسزایی دارند.

HTTPS چیست؟

بیایید از پایه شروع کنیم. حرف “S” در انتهای HTTP به این معنی است که وب سایت امن می باشد. سایت های HTTPS (Hyper Text Transport Protocol Security)، یا به عبارت دیگر سایت های امن، از کلید 2048 بیتی SSL برای حفاطت از داده ها با به کار بردن سیستم کد گذاری و احراز هویت استفاده می کنند. زمانی که این سایت ها بر روی اینترنت سوار می شوند، SSL وظیفه ایجاد امنیت بین سرور و مرور گر وب را به عهده دارد. امنیت نام برده از اطلاعات طبق سیستمی با سه لایه محافظت می کند. این سه لایه عبارتند از:

  • رمز گذاری: این لایه وظیفه دارد که اجازه رهگیری اطلاعات کاربر و دزدیده شدن اطلاعات را ندهد
  • تمامیت داده: از خراب شدن فایل ها در حین انتقال جلوگیری می کند.
  • احراز هویت: در مقابل حمله ها مقاومت می کندو اعتماد کاربر را می سازد.

اما این ها چه ارتباطی به رتبه جستجو و سئو دارند؟ در ادامه بررسی می کنیم که تاثیر HTTPS بر سئو چیست.

تاثیر HTTPS بر سئو,تاثیر SSL بر سئو,تغییر آدرس HTTP به HTTPS,

تاثیر SSL بر سئو چیست؟

موارد بسیار زیادی به غیر از متحوای سایت بر روی رتبه بندی تاثیر گذارند. برای مثال ترافیک و امنیت. ابتدا نگاهی بیاندازیم به رتبه بندی و سپس موارد موثر بر آن و در یابیم که امنیت SSL چه تاثیری بر رتبه بندی و سئو دارد.

رتبه بندی

در سال 2014 گوگل بروز رسانی های بسیاری را در الگورتیم هایش به نفع وب سایت های HTTPS ارائه کرد. و پس از آن وب سایت های HTTPS تغییرات جزئی را در زمینه بهبود رتبه بندی سایت خود مشاهده کردند. اما گوگل قول قدرتمند تر شدن این تغییرات را به زودی داد. در سال 2015 گوگل اعلام کرد که بین وب سایت هایی که در تمامی زمینه ها با یک دیگر برابر می باشند، وب سایتی که پروتوکل HTTPS را رعایت کند در رتبه بالا تری خواهد بود. این به این معنی است که اگر وب سایت شما و رقیبتان در سرعت، تگ های عنوان، به روز بودن محتوا و دیگر جوانب کاملا برابر باشند، اما وب سایت رقیب از HTTPS استفاده کند، به احتمال زیاد گوگل وب سایت رقیب را بالا تر از شما قرار خواهد داد.

ترافیک وب سایت

مشخصا رتبه بهتر ترافیک بیشتر را نیز به همراه دارد. همینطور زمانی که کاربر مطلبی را جستجو می کند به احتمال بسیار سایت های با امنیت بیشتر را ترجیح می دهد، به همین سبب وضعیت “click-through-rate” وب سایت نیز بسیار بالا تر می رود.

امنیت

اگر بخواهیم در یک جمله ساده و کوتاه موضوع را شرح دهیم باید بگوییم که: کاربران سایت های با امنیت بیشتر را ترجیح می دهند. طبق نظر سنجی سایت GlobalSign 84% از کاربران خرید خود را در صورت ایمن نبودن وب سایت نیمه کاره رها می کنند. در نتیجه هر چقدر هم که محبوبیت و بازدید وب سایت بالا باشد، باز هم بدون خرید تفاوت چندانی در کیفیت بازار یابی شما ایجاد نمی شود.

گواهینامه SSL,تاثیر HTTPS بر سئو,تاثیر SSL بر سئو,

مرورگر گوگل (کروم) امروزه سایت های غیر HTTPS را نا امن اعلام میکند

شکی نیست که اعتماد کاربر بزرگترین ابزار شما می باشد. تصور کنید که کاربر وب سایت شما به محض ورود، در سمت چپ بالای صفحه، کنار آدرس سایت شما عبارت “Not Secure” به معنی نا امن را مشاهده کند. حتی اگر محتوای وب سایت شما بسیار با کیفیت و اصیل باشد، در نهایت کاربر با بی اعتمادی محتوا را از نظر خواهد گذراند. و اگر وب سایت فروش اینترنتی هستد، بهتر است بدانید که کاربر خرید خود را از وب سایت های دیگر انجام خواهد داد.

کلام آخر: تاثیر SSL بر سئو کاملا قطعی است، در اولین فرصت مجوز SSL وب سایت خود را تهیه کنید.

هرچند که اکنون تاثیر SSL بر سئو به اندازه زیادی محرز نیست (داشتن یک سایت ایمن در نهایت تاثیر چندانی بر رتبه بندی ندارد، فعلا!). اما با بروز رسانی های جدید پروتکل های امنیتی، مطمئن باشید که روز به روز نیاز سایت ها به مجوز SSL بیش از پیش حیاتی می شود. پس هرچه زود تر نسبت به دریافت مجوز اقدام کنید. چرا که امنیت یکی از کلید های اصلی موفقیت و کیفیت وب سایت شما چه از نظر موتور های جستجو و چه از نظر کاربران می باشد.